Biznes

Czym jest kampania merchandisingowa?

Współczesny rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny dla firm, niezależnie od branży. To z kolei powoduje, że agencje marketingowe zmuszone są do tworzenia i opracowywania coraz nowszych i skuteczniejszych strategii oraz planów reklamowych. Jednym z takich nowoczesnych rozwiązań jest zastosowanie kampanii merchandisingowej. Jednak aby móc podjąć decyzję o jej wdrożeniu i rozważyć potencjalną skuteczność tego rozwiązania marketingowego, niezbędne jest poznanie istoty kampanii merchandisingowej. Dlatego też wyjaśniamy, czym jest kampania merchandisingowa i jakie są jej cechy charakterystyczne.

Na czym polega merchandising?

Merchandising to taki sposób prezentowania towaru na sklepowych półkach i aranżacji sklepowej przestrzeni, który wpływa na zachowania klientów i dokonywane przez nich wybory. Merchandising obejmuje zarówno rozmieszczenie towaru na regale, wystrój sklepu, zapach, oświetlenie czy muzykę. Wszystko to ma za zadanie zwrócić uwagę klienta na konkretny produkt, a w dalszej kolejności zainicjować sprzedaż. Merchandising to także doskonały sposób na przykucie uwagi kupujących i zwiększenie sprzedaży. Najczęściej działania merchandisingowe stosowane są w sklepach wielkopowierzchniowych, gdzie przykucie uwagi klienta w gąszczu towarów ma dużo większe znaczenie niż w mniejszych sklepach, z ograniczonym wyborem asortymentu. Wszystkie czynniki merchandisingu powinny tworzyć spójną całość skłaniającą klienta do wejścia do sklepu, zakupów oraz powrotu za jakiś czas.

Jak przebiega kampania merchandisingowa?

Działania merchandisingowe na szeroką skalę, rozplanowane w czasie, mają nazwę kampanii merchandisingowej. Kampania ta składa się z kilku elementów. Do najważniejszych z nich należą:

  • wsparcie magazynowe,
  • wysyłka materiałów,
  • montaż,
  • inwentaryzacja merchandisingowa, 
  • bieżące uzupełnianie materiałów w punktach.

W ramach wsparcia magazynowego sklep realizując kampanię merchandisingową może liczyć na udostępnienie miejsca magazynowego na materiały reklamowe przez agencję reklamową lub merchandisingową. Dodatkowo niektóre agencje oferują także wysyłkę materiałów z magazynu do punktu sprzedaży w razie potrzeby. Montaż materiałów marketingowych, POS i POP również stanowi nieodzowny element kampanii merchandisingowej. Większość agencji zajmujących się realizacją tego typu działań oferuje profesjonalny montaż wszystkich materiałów wspierających sprzedaż oraz niezbędnych elementów, które wpłyną na zwiększenie sprzedaży w danym punkcie handlowym.

Inwentaryzacja merchandisingowa to również jedno z działań podejmowanych w ramach kampanii merchandisingowej. Czynności te polegają na bieżącym sprawdzaniu i kontroli stanu materiałów reklamowych, zarówno w całych sieciach, jak i pojedynczych punktach. Inwentaryzacja merchandisingowa powinna zakończyć się wykonaniem raportu z wizyty w placówkach, który to będzie zawierał szczegółowy wykaz i informacje o ewentualnych potrzebach uzupełnienia poszczególnych materiałów. Ostatnim krokiem jest bieżące uzupełnianie materiałów w punktach. Pozwoli to na nieprzerwane prowadzenie działań merchandisingowych i utrzymanie promocji produktów na najwyższym poziomie.

Ze względu na zakres i kompleksowość działań związanych z prowadzeniem kampanii merchandisingowej warto skorzystać z wiedzy i wsparcia profesjonalnej agencji merchandisingowej. Taka współpraca pozwoli usprawnić działania promocyjne i utrzymać je nieprzerwanie na najwyższym poziomie.

Wsparcie agencji merchandisingowej w działaniach promocyjnych

W czym jeszcze może się przydać wsparcie agencji merchandisingowej? Firmy tego typu odpowiadają przede wszystkim za atrakcyjne prezentowanie towarów poprzez przejrzysty układ asortymentu, budowanie przewagi nad konkurencją w zakresie organizacji przestrzeni sprzedażowej oraz kierowanie ruchem nabywców. Oprócz tego agencja zadba o utrzymanie spójności z resztą podsystemów przedsiębiorstwa, do których zaliczane są głównie system logistyczny, gospodarka majątkiem trwałym oraz system komunikacji rynkowej, czyli szeroko pojęta promocja. Natomiast najszerzej mówiąc, agencja merchandisingowa sprawuje pieczę nad ekspozycją, opiekuje się wybraną marką, produktem i sprzedażą. Jednocześnie wprowadza niezbędne materiały i działania, które pozwolą sprawnie i bez zakłóceń realizować te zadania.

Czytaj również